Månedens forebygger: Konstruktive måder at gribe ind på

Når upassende adfærd skal korrigeres – fx en hård og nedladende tone – er det vigtigt, at man selv korrigerer adfærden på en passende måde. Det kan imidlertid være svært. Blandt andet fordi følelser smitter. Ser vi fx en medarbejder skælde en borger ud, kan man i situationen få impulsen til selv at begynde at skælde medarbejderen ud. Tilsvarende vil undvigende adfærd og tavshed fra en lederkollega eller medarbejder gøre en usikker, hvorefter man selv reagerer undvigende og tavst.

Du får nedenfor konkrete tips til, hvordan du med din stemme og krop kan forberede dig på at gribe ind på en konstruktiv måde.

Hvis du er nysgerrig på, hvad du konkret kan sige og gøre i situationen – eller hvordan du kan følge op, hvis du ikke fik grebet ind – kan du finde gode råd i Håndbog i Psykologisk Tryghed – Tør vi? Tør vi lade være?

Læs og træn

Læs mere i Håndbog i psykologisk tryghed, der giver vigtig viden og kan læses af alle med interesse for emnet. Ansatte med et særligt ansvar for det psykiske arbejdsmiljø – fx ledere og arbejdsmiljøorganisationen – kan have ekstra glæde af bogen, da den giver et godt overblik.

 

Træn den psykologiske tryghed med Digitalt Grundkursus i Psykologisk tryghed, der giver hele gruppen mulighed for at træne og reflektere sammen, finde på prøvehandlinger og eksperimentere med de mange ideer til ny hverdagspraksis og miniworkshops.