Hjælpepyramiderne er trappemodeller, der illustrerer, hvordan forskellige former for hjælp og støtte kan spille sammen, når en person eller en gruppe rammes af akut eller akkumuleret belastning. De enkelte trin i modellerne udelukker ikke hinanden – tværtimod skal de ses som supplerende indsatser, der aktiveres på forskellige tidspunkter afhængigt af behov og situation.
Arbejdspladsens Hjælpepyramide
Arbejdspladsens Hjælpepyramide viser, hvordan den interne kollektive krisehåndtering kan opbygges – fra selvhjælp og kollegastøtte, over psykisk førstehjælp og støtte fra nærmeste leder, til specialiseret psykologisk krisehjælp. Modellen understreger betydningen af et stærkt fællesskab, en aktiv og ansvarlig ledelse samt klare strukturer, der sikrer, at ingen ansatte står alene med de efterreaktioner, der kan opstå i kølvandet på belastende hændelser.
Samfundets Hjælpepyramide
Samfundets Hjælpepyramide sætter fokus på de bredere støttemuligheder uden for arbejdspladsen – lige fra selvhjælp og støtte i det nære netværk (både privat og i civilsamfundet), over eksistentiel og spirituel støtte og social hjælp, til professionel behandling i sundhedsvæsenet, både almen og specialiseret. Modellen viser, at hjælp sjældent kun kommer ét sted fra. I stedet består støtten ofte af en kombination af forskellige ressourcer og tilgange.
Hvis man som fagperson arbejder med mennesker i krise, kan modellen være en hjælp til at forstå, hvordan ens egen rolle indgår i en større helhed. Den giver også blik for, hvilke øvrige ressourcer og støttemuligheder der kan aktiveres i personens liv – både formelle og uformelle.
Bestil Hjælpepyramiderne som A2-plakat og styrk den fælles forståelse og det fælles sprog i jeres team eller organisation.
Hjælpepyramiderne er udviklet med afsæt i bogen ”Grundbog i psykisk førstehjælp og krisehåndtering ved akkumuleret og akut belastning. Forstå, forebyg og håndter psykiske kriser – lad fællesskabet hele”.
Se også kurset ”Grundkursus i psykisk førstehjælp og krisehåndtering” – et gør-det-selv-kursus i kollektiv krisehåndtering med krisepsykologisk viden og praktiske metoder til selvhjælp, kollegastøtte, lederstøtte, psykisk førstehjælp, psykologisk defusing og retningslinjer for, hvornår det er tid til at inddrage professionelle.